Tour du Crai, cu MTB
De mult timp îmi doream să dau ocol Pietrei Craiului pe bicicletă, iar vara asta am reușit în sfârșit. A fost o tură lungă și intensă – 80 km cu urcări grele, push-bike serios și coborâri abrupte –, dar și cu peisaje de vis: Creasta Pietrei Craiului,sate pitorești, lacul Pecineagu și șaua Lerescu Mic. Duminică am lăsat în urmă kilometrii mulți și am făcut o tură mai scurtă până la Cabana Curmătura, prin spectaculoasele Prăpăstii ale Zărneștilor. Două zile diferite, dar la fel de frumoase, care mi-au arătat Craiul într-un mod aparte: de pe MTB.
Ziua 1 – Circuitul Pietrei Craiului
Vineri seara, un grup restrâns de CAR-iști ne-am adunat la Campingul Popasul Alpinistului din Plaiul Foii. Am ales să pornim traseul de aici, pentru a avea o bucată bună de încălzire și pentru a evita să intrăm direct în urcări. Fiind un circuit, punctul de start se poate alege din mai multe locuri.
Sâmbătă dimineața, după un mic dejun frugal și o verificare rapidă a bicicletelor, am pornit pe asfalt spre Zărnești. Pentru a evita drumul circulat/ asfaltat, se poate alege o variantă paralelă, pe un drum de țară. Din oraș am continuat spre cabana Gura Râului, iar după încă 1,6 km am început urcarea spre satele Măgura și Peștera. Aici traseul se transformă într-un adevărat labirint de drumuri și poteci, unde track-ul GPS devine aproape obligatoriu.
Dealurile verzi, presărate cu case răzlețe, au compensat efortul urcării susținute până în Măgura. Din sat, drumul ne-a purtat prin Peștera, Șirnea și Ciocanu. Ulițele vechi, acum în mare parte asfaltate, alternează cu bucăți pietruite. Din Șirnea am coborât pe asfalt până la Podul Dâmbovicioarei, unde am făcut prima oprire serioasă la un mic magazin de sat, pentru hidratare și gustări rapide.
De aici a urmat o urcare lungă spre satele Sătic, cu asfalt până la hidrocentrala Clăbucet, iar apoi drum de macadam până la barajul Pecineagu. Am făcut o pauză scurtă pentru a admira lacul și pentru a ne pregăti de partea cea mai grea: traversarea prin șaua Lerescu Mic.
A urmat un push-bike intens, de aproape 2 km, cu o diferență de nivel de 500 m și pante de 25–40%. O oră de efort susținut pe un fost drum de TAF, acum redus la o potecă îngustă, printre ierburi înalte. Ajunși în șa (1450 m), la intersecția cărărilor venite din Crai și Făgăraș, am făcut o pauză bine meritată.
Coborârea a fost la fel de abruptă ca urcarea: o potecă îngustă, noroioasă pe alocuri, printre brusturi și pini înalți. Indicatorul cu săgeata în jos pictată pe copac nu mințea – urma o coborâre reală, directă și solicitantă.
La confluența Văii Cenușa cu Bârsa Groșetului am intrat pe un forestier de aproximativ 11 km, spre cantonul Rudărița și Plaiul Foii. După atâta împins și tras, ni s-a părut o adevărată autostradă. Am ajuns destul de repede la poarta campingului, în același loc unde pornisem cu 8 ore mai devreme.
A fost o tură solicitantă, cu mult pedalat, dar și cu zone abrupte de push-bike.
Date tehnice – Ziua 1
- Distanță: ~80 km
- Diferență de nivel: ±1500 m
- Durată: ~8 ore cu pauze
- Suprafață: asfalt, macadam, drumuri de căruță, poteci inguste, push-bike
Ziua 2 – Cabana Curmătura
Duminică am ales o tură mai scurtă, spre Cabana Curmătura. Ne-am mutat dimineața cu mașinile la Fântâna lui Botorog și am pornit pe biciclete pe drumul forestier care străbate Prăpăstiile Zărneștilor.
Trecând de bariera ce limitează accesul auto, am pedalat pe un drum pietruit care urcă printre pereți de calcar spectaculoși. Serpentinele ne-au scos din chei, iar de acolo am continuat urcarea spre Curmătura. Două sectoare abrupte, botezate Panta Mare și Panta Mică, au fost adevărate provocări pentru cicliștii cu spirit de cățărători.
Am ajuns la cabană, unde am făcut o pauză scurtă de hidratare și câteva fotografii. Nu am zăbovit mult, iar coborârea pe același drum ne-a răsplătit cu o porțiune lungă și rapidă, pe care am savurat fiecare metru.
Date tehnice – Ziua 2
- Distanță: ~16 km (dus-întors)
- Diferență de nivel: ±600 m
- Durată: ~2,5 ore cu pauze
- Suprafață: drum pietruit, forestier